ARKIB (UM): 15/06/2009
KUALA LUMPUR 14 Jun - Kecenderungan golongan lelaki lembut dan mak nyah makan ubat-ubat pencegah kehamilan boleh menyebabkan mereka mati mengejut.
Selain itu, penyalahgunaan ubat- ubatan tersebut mendedahkan mereka dengan risiko pelbagai penyakit kronik termasuk kanser prostat serta diserang penyakit jantung, hati dan mengalami masalah salur darah tersumbat.
Kandungan estrogen dalam pil itu meskipun dalam sukatan yang rendah menjadikan darah cepat melekit dan menyebabkan dinding saluran darah menjadi tebal.
Pembekuan darah itu biasanya mula terbentuk di bahagian kaki seterusnya berpindah ke paru-paru, jantung dan otak yang boleh mengakibatkan kematian atau lumpuh.
Lebih buruk lagi, kesan pengambilan ubat-ubat tersebut boleh menyebabkan mereka mengalami gangguan mental serta dilanda kemurungan yang serius.
Pakar Perbidanan dan Ginekonologi Pusat Rawatan Islam (Pusrawi), Dr. Adilah Ahmat berkata, pil-pil pencegah kehamilan lazimnya disarankan oleh doktor kepada wanita berkahwin untuk mencegah kehamilan.
Kata beliau, penggunaannya boleh membantu wanita menjarakkan kehamilan dengan tujuan untuk merancang keluarga.
Jelasnya, pil-pil perancang yang mengandungi hormon estrogen dan progestogen hanya sesuai digunakan oleh wanita dan bukannya untuk lelaki atau golongan 'mak nyah'.
Katanya, golongan tersebut perlu menghentikan tabiat 'menyalahgunakan' ubat tersebut serta-merta atau berdepan dengan masalah kesihatan.
''Pil-pil perancang tidak boleh diamalkan tanpa saranan atau panduan daripada doktor-doktor bertauliah.
''Apa sudah jadi dengan mereka (golongan mak nyah'). Adakah mereka sedar risikonya,'' katanya.
Beliau berkata, kesannya lebih ketara jika golongan tersebut adalah perokok tegar dan turut mengambil pil-pil vitamin lain untuk kecantikan.
''Amat mengejutkan jika ada lelaki yang mahu membentuk tubuh menjadi 'wanita' mengamalkan pil-pil perancang. Amalan ini akan menyebabkan mereka berisiko mendapat kanser prostat yang boleh meragut nyawa,'' jelasnya.
Beliau yang bimbang dengan fenomena tersebut berkata, kesan lain yang menimpa lelaki tersebut ialah kemaluan mereka mengecil seperti saiz kanak-kanak.
Jelas beliau, mereka juga akan menderita masalah 'mati pucuk' .
''Jika golongan 'mak nyah' ini mahu menjadi lelaki semula dan memulakan hidup berumah tangga peluang untuk mendapat anak agak sukar kerana mereka akan mengalami masalah 'mati pucuk'.
''Sebab itu, mereka yang mahu mengambil pil perancang perlu berjumpa doktor untuk mendapat panduan dan nasihat yang tepat,'' katanya.
Followers
Friday, 10 July 2009
Ibu bapa jangan pandang remeh bakat seni
ARKIB (UM) : 06/11/2008
KOTA KINABALU 5 Nov. - Pendidikan seni di sekolah perlu dipertingkatkan kerana mampu mencungkil bakat dan daya kreativiti pelajar.
Datuk Bandar Kota Kinabalu, Datuk Iliyas Ibrahim berkata, berikutan itu mata pelajaran Pendidikan Seni yang diajar di sekolah tidak boleh dipandang remeh oleh para ibu bapa.
"Hal ini kerana murid-murid di peringkat sekolah rendah pada keseluruhannya adalah kreatif, ekspresif dan aktif.
"Kegiatan pemikiran, penerokaan dan reka bentuk dalam pelbagai jenis seni visual akan membolehkan mereka menyatakan idea dan ekspresi diri," katanya.
Beliau berkata demikian ketika merasmikan Pesta Seni 2008 di Laman Seni yang terletak di pekarangan Wisma Budaya di sini baru-baru ini.
Menurut IIiyas, pendidikan seni visual memainkan peranan mengembangkan sifat kreatif melalui persepsi visual, imaginasi dan gaya pemikiran.
Serentak itu katanya, ia mampu membantu seseorang pelajar membina keyakinan diri, membuat penilaian dan mengenali cita rasanya sendiri.
"Pengalaman ini penting kerana ia membantu murid-murid membina keyakinan diri, membuat serta mengenali cita rasa sendiri sebelum menceburi apa juga kerjaya kelak.
"Ia secara tidak langsung menjadikan pendidikan seni sebagai suatu pembelajaran lebih berkesan dan bermakna kepada para pelajar," katanya.
Beliau berkata, penganjuran Pesta Seni adalah suatu aktiviti yang amat bermakna kerana bukan sahaja mencungkil dan mengenengahkan bakat-bakat baru tetapi juga mengumpul warga pengkarya seni mempamerkan bakat masing-masing.
"Saya berharap, pesta ini dapat mengajak masyarakat untuk mengenali seni visual dengan lebih dekat serta memberi peluang bertemu pelukis dan karyawan.
''Mereka ini saban waktu tidak pernah kenal erti jemu untuk menghasilkan karya kreatif dan berkualiti," katanya.
Tambah beliau, Pesta Seni seperti itu perlu diteruskan sebagai acara tahunan tetap kerana berpotensi sebagai tarikan pelancong ke bandar raya ini sekali gus memajukan lagi bidang seni visual.
SEORANG murid dari Sekolah Kebangsaan Sri Gaya, begitu berminat melihat lukisan yang dihasilkan oleh pelukis tempatan pada Pesta Seni 2008, di Kota Kinabalu, baru-baru ini.
KOTA KINABALU 5 Nov. - Pendidikan seni di sekolah perlu dipertingkatkan kerana mampu mencungkil bakat dan daya kreativiti pelajar.
Datuk Bandar Kota Kinabalu, Datuk Iliyas Ibrahim berkata, berikutan itu mata pelajaran Pendidikan Seni yang diajar di sekolah tidak boleh dipandang remeh oleh para ibu bapa.
"Hal ini kerana murid-murid di peringkat sekolah rendah pada keseluruhannya adalah kreatif, ekspresif dan aktif.
"Kegiatan pemikiran, penerokaan dan reka bentuk dalam pelbagai jenis seni visual akan membolehkan mereka menyatakan idea dan ekspresi diri," katanya.
Beliau berkata demikian ketika merasmikan Pesta Seni 2008 di Laman Seni yang terletak di pekarangan Wisma Budaya di sini baru-baru ini.
Menurut IIiyas, pendidikan seni visual memainkan peranan mengembangkan sifat kreatif melalui persepsi visual, imaginasi dan gaya pemikiran.
Serentak itu katanya, ia mampu membantu seseorang pelajar membina keyakinan diri, membuat penilaian dan mengenali cita rasanya sendiri.
"Pengalaman ini penting kerana ia membantu murid-murid membina keyakinan diri, membuat serta mengenali cita rasa sendiri sebelum menceburi apa juga kerjaya kelak.
"Ia secara tidak langsung menjadikan pendidikan seni sebagai suatu pembelajaran lebih berkesan dan bermakna kepada para pelajar," katanya.
Beliau berkata, penganjuran Pesta Seni adalah suatu aktiviti yang amat bermakna kerana bukan sahaja mencungkil dan mengenengahkan bakat-bakat baru tetapi juga mengumpul warga pengkarya seni mempamerkan bakat masing-masing.
"Saya berharap, pesta ini dapat mengajak masyarakat untuk mengenali seni visual dengan lebih dekat serta memberi peluang bertemu pelukis dan karyawan.
''Mereka ini saban waktu tidak pernah kenal erti jemu untuk menghasilkan karya kreatif dan berkualiti," katanya.
Tambah beliau, Pesta Seni seperti itu perlu diteruskan sebagai acara tahunan tetap kerana berpotensi sebagai tarikan pelancong ke bandar raya ini sekali gus memajukan lagi bidang seni visual.
Pendidikan Seni Visual dalam pendidikan sekolah
Pendidikan Seni Visual dalam pendidikan di Malaysia merupakan mata pelajaran yang menitikberatkan kepada aspek-aspek kesenian dan kebudayaan yang mendasari domain kognitif, afektif dan psikomotor. Matlamatnya adalah untuk melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif dan produktif menerusi pengalaman pembelajaran yang diterima (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2003).
Kurikulum Pendidikan Seni Visual sekolah menengah digubal dengan bertujuan untuk membantu pelajar agar dapat meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa yang dapat menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara, selaras dengan hasrat untuk melahirkan individu yang berketerampilan, berbudaya dan celik seni di samping mengamalkan nilai-nilai kehidupan yang murni serta seimbang dari aspek jasmani, rohani, emosi dan intelektual (Pusat Perkembangan Kurikulum, 2003).
Berasaskan kepada pendedahan selama enam tahun mengikuti pembelajaran Pendidikan Seni Visual di peringkat sekolah rendah, kurikulum mata pelajaran ini diperluaskan di peringkat sekolah menengah dengan konsep pembelajaran yang lebih mendalam.
Di peringkat sekolah rendah, terkandung empat bidang kegiatan iaitu; (i) Menggambar, (ii) Membuat Rekaan dan Corak, (iii) Membentuk dan Membuat Binaan, dan (iv) Mengenal Kraf Tradisional.
Kurikulum yang digubal adalah bermatlamatkan untuk melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif dan produktif menerusi pemupukan asas seni visual dengan memberikan tumpuan kepada empat aspek yang mendasari pembangunan kognitif, afektif dan psikomotor, iaitu; (i) pemerhatian secara aktif terhadap objek alam dan objek buatan manusia. Kegiatan ini bertujuan untuk membantu individu menyelaraskan idea, imaginatif dan memperkembangkan alam fantasinya ke arah perkembangan persepsi dan pemikiran abstrak, (ii) berkemahiran berinteraksi secara kreatif dan kritis, menggalakkan penerokaan dan percubaan, memperkembangkan daya psikomotor dengan berkemahiran memanipulasikan alat dan bahan serta berkeupayaan membuat interpretasi terhadap objek yang dilihat, (iii) melaksanakan apresiasi seni visual secara mudah iaitu memberi pengalaman dalam mengapresiasi keindahan dan fungsi sesuatu produk seni, dan (iv) menghargai nilai-nilai baik dalam semua aspek kehidupan yang sewajarnya dipupuk melalui pengajaran dan pembelajaran dengan membuat pertimbangan yang sewajarnya apabila berhadapan dengan sesuatu situasi atau keadaan (Pusat Perkembangan Kurikulum, 2003).
Matlamat mata pelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah adalah bertujuan untuk melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif, dan produktif menerusi pemupukan kemahiran dan pengetahuan terhadap asas-asas dan prinsip dalam seni. Kandungan kurikulumnya berkeupayaan membantu murid meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa serta dapat menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat, dan negara, selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara.
Di peringkat menengah pula, kandungan kurikulum Pendidikan Seni Visual dibahagikan kepada dua bahagian utama iaitu; (i) Penghasilan Seni Visual yang mengandungi bidang Asas Seni Reka (Elemen Seni dan Prinsip Rekaan), bidang Seni Halus (Lukisan, Catan, Cetakan, dan Arca), bidang Komunikasi Visual (Reka Bentuk Grafik dan Multi Media), bidang Reka Bentuk (Reka Bentuk Industri, Reka Bentuk Hiasan Dalaman, Reka Bentuk Landskap), dan bidang Kraf (Tembikar, Anyaman, Batik, Tenunan, Tekat, dan Ukiran Kayu). Manakala dalam bahagian (ii) Sejarah dan Apresiasi Seni Visual yang menekankan aspek-aspek teori tentang sejarah dan perkembangan seni tanahair dan luar negara, tokoh-tokoh seniman dan bidang-bidangnya seperti Seni Halus dan Kraf Tradisional, serta bidang pemahaman dan penghargaan iaitu, apresiasi dan estetika.
Tumpuan pengajaran dan pembelajarannya adalah; (i) menghargai keindahan dan keharmonian alam ciptaan Tuhan dan hubungannya dalam masyarakat serta berusaha memuliharanya, (ii) peka terhadap keadaan keharmonian, keindahan dan keselesaan dalam segala perbuatan, (iii) sentiasa memberi perhatian kepada ketelitian dan kehalusan kerja seperti menggunakan alat dan bahan dengan betul, merancang kerja dengan teratur, kesungguhan terhadap proses penghasilan dan memberi perhatian kepada kemasan, (iv) menghargai hasil seni sebagai warisan budaya, dan (v) menghargai tokoh seni dan sumbangannya terhadap perkembangan budaya (Pusat Perkembangan Kurikulum, 2003).
Matlamat mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah adalah untuk membentuk keperibadian generasi Malaysia yang celik budaya, mempunyai nilai-nilai estetika yang tinggi, imaginatif, kritis, kreatif, inovatif, dan inventif. Kandungan kurikulumnya dibentuk dengan tujuan untuk membantu pelajar meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa serta dapat menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara, selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara.
Dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual, penilaian terhadap penghasilan karya seni atau produk merupakan antara aspek utama dalam menetapkan objektif pembelajaran. Penghasilan karya seni atau produk merupakan aktiviti dan gerakkerja yang berasaskan penyelesaian permasalahan dan membuat keputusan dalam konteks dua dimensi atau tiga dimensi, di samping menitikberatkan kemahiran visual dan aspek kreativiti.
Berdasarkan kepada matlamat dan strategi pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual di peringkat rendah dan menengah yang telah dihuraikan, ternyata penekanan utama adalah terhadap pembangunan insan dan warganegara dengan ilmu dan kemahiran berdasarkan pelbagai kriteria yang telah ditentukan. Ia adalah sumber tenaga manusia yang diperlukan oleh negara yang menuju ke arah negara maju dan menghadapi era globalisasi.
Perkara tersebut telah dijelaskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (2003) dengan menyatakan bahawa rancangan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) merupakan satu lagi langkah ke arah meningkat mutu pendidikan dengan menekankan perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu. Langkah ini bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran negara.
Kurikulum Pendidikan Seni Visual sekolah menengah digubal dengan bertujuan untuk membantu pelajar agar dapat meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa yang dapat menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara, selaras dengan hasrat untuk melahirkan individu yang berketerampilan, berbudaya dan celik seni di samping mengamalkan nilai-nilai kehidupan yang murni serta seimbang dari aspek jasmani, rohani, emosi dan intelektual (Pusat Perkembangan Kurikulum, 2003).
Berasaskan kepada pendedahan selama enam tahun mengikuti pembelajaran Pendidikan Seni Visual di peringkat sekolah rendah, kurikulum mata pelajaran ini diperluaskan di peringkat sekolah menengah dengan konsep pembelajaran yang lebih mendalam.
Di peringkat sekolah rendah, terkandung empat bidang kegiatan iaitu; (i) Menggambar, (ii) Membuat Rekaan dan Corak, (iii) Membentuk dan Membuat Binaan, dan (iv) Mengenal Kraf Tradisional.
Kurikulum yang digubal adalah bermatlamatkan untuk melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif dan produktif menerusi pemupukan asas seni visual dengan memberikan tumpuan kepada empat aspek yang mendasari pembangunan kognitif, afektif dan psikomotor, iaitu; (i) pemerhatian secara aktif terhadap objek alam dan objek buatan manusia. Kegiatan ini bertujuan untuk membantu individu menyelaraskan idea, imaginatif dan memperkembangkan alam fantasinya ke arah perkembangan persepsi dan pemikiran abstrak, (ii) berkemahiran berinteraksi secara kreatif dan kritis, menggalakkan penerokaan dan percubaan, memperkembangkan daya psikomotor dengan berkemahiran memanipulasikan alat dan bahan serta berkeupayaan membuat interpretasi terhadap objek yang dilihat, (iii) melaksanakan apresiasi seni visual secara mudah iaitu memberi pengalaman dalam mengapresiasi keindahan dan fungsi sesuatu produk seni, dan (iv) menghargai nilai-nilai baik dalam semua aspek kehidupan yang sewajarnya dipupuk melalui pengajaran dan pembelajaran dengan membuat pertimbangan yang sewajarnya apabila berhadapan dengan sesuatu situasi atau keadaan (Pusat Perkembangan Kurikulum, 2003).
Matlamat mata pelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah adalah bertujuan untuk melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif, dan produktif menerusi pemupukan kemahiran dan pengetahuan terhadap asas-asas dan prinsip dalam seni. Kandungan kurikulumnya berkeupayaan membantu murid meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa serta dapat menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat, dan negara, selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara.
Di peringkat menengah pula, kandungan kurikulum Pendidikan Seni Visual dibahagikan kepada dua bahagian utama iaitu; (i) Penghasilan Seni Visual yang mengandungi bidang Asas Seni Reka (Elemen Seni dan Prinsip Rekaan), bidang Seni Halus (Lukisan, Catan, Cetakan, dan Arca), bidang Komunikasi Visual (Reka Bentuk Grafik dan Multi Media), bidang Reka Bentuk (Reka Bentuk Industri, Reka Bentuk Hiasan Dalaman, Reka Bentuk Landskap), dan bidang Kraf (Tembikar, Anyaman, Batik, Tenunan, Tekat, dan Ukiran Kayu). Manakala dalam bahagian (ii) Sejarah dan Apresiasi Seni Visual yang menekankan aspek-aspek teori tentang sejarah dan perkembangan seni tanahair dan luar negara, tokoh-tokoh seniman dan bidang-bidangnya seperti Seni Halus dan Kraf Tradisional, serta bidang pemahaman dan penghargaan iaitu, apresiasi dan estetika.
Tumpuan pengajaran dan pembelajarannya adalah; (i) menghargai keindahan dan keharmonian alam ciptaan Tuhan dan hubungannya dalam masyarakat serta berusaha memuliharanya, (ii) peka terhadap keadaan keharmonian, keindahan dan keselesaan dalam segala perbuatan, (iii) sentiasa memberi perhatian kepada ketelitian dan kehalusan kerja seperti menggunakan alat dan bahan dengan betul, merancang kerja dengan teratur, kesungguhan terhadap proses penghasilan dan memberi perhatian kepada kemasan, (iv) menghargai hasil seni sebagai warisan budaya, dan (v) menghargai tokoh seni dan sumbangannya terhadap perkembangan budaya (Pusat Perkembangan Kurikulum, 2003).
Matlamat mata pelajaran Pendidikan Seni Visual sekolah menengah adalah untuk membentuk keperibadian generasi Malaysia yang celik budaya, mempunyai nilai-nilai estetika yang tinggi, imaginatif, kritis, kreatif, inovatif, dan inventif. Kandungan kurikulumnya dibentuk dengan tujuan untuk membantu pelajar meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa serta dapat menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara, selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara.
Dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual, penilaian terhadap penghasilan karya seni atau produk merupakan antara aspek utama dalam menetapkan objektif pembelajaran. Penghasilan karya seni atau produk merupakan aktiviti dan gerakkerja yang berasaskan penyelesaian permasalahan dan membuat keputusan dalam konteks dua dimensi atau tiga dimensi, di samping menitikberatkan kemahiran visual dan aspek kreativiti.
Berdasarkan kepada matlamat dan strategi pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual di peringkat rendah dan menengah yang telah dihuraikan, ternyata penekanan utama adalah terhadap pembangunan insan dan warganegara dengan ilmu dan kemahiran berdasarkan pelbagai kriteria yang telah ditentukan. Ia adalah sumber tenaga manusia yang diperlukan oleh negara yang menuju ke arah negara maju dan menghadapi era globalisasi.
Perkara tersebut telah dijelaskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (2003) dengan menyatakan bahawa rancangan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) merupakan satu lagi langkah ke arah meningkat mutu pendidikan dengan menekankan perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu. Langkah ini bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran negara.
Subscribe to:
Posts (Atom)