IslamiCity.com Apabila membincangkan sebarang aspek peradaban Islam, matlamat yang akhir dan dasar kreatifnya mestilah dilihat sebagai berlandaskan Al-Quran, kitab suci Islam. Budaya Islam sebenarnya “budaya Al-Quran” kerana takrif, struktur, matlamat dan kaedah untuk mencapai matlamat budaya Islam itu semuanya dihasilkan daripada seni penurunan wahyu daripada Allah kepada Nabi Muhammad S.A.W. dalam abad ketujuh Masihi. Orang Islam tidaklah sekadar mendapatkan pengetahuan tentang kebenaran hakiki daripada Al-Quran. Perkara yang juga begitu mendesak dan memaksa adalah idea-idea Al-Quran tentang alam semula jadi, tentang manusia dan semua makhluk hidup yang lain, tentang pengetahuan, tentang institusi sosial, politik dan ekonomi yang diperlukan bagi mengendalikan masyarakat yang sihat. Pendeknya, semua ini meliputi setiap cabang pembelajaran dan aktiviti kehidupan manusia. Ini bermakna bahawa dalam Al-Quran yang terdiri daripada 114 surah, terdapat prinsip-prinsip asas bagi keseluruhan budaya dan peradaban. Tanpa wahyu tentang prinsip-prinsip asal itu, budaya tidak dapat dibangunkan. Tanpa wahyu itu juga, mungkin tidak akan ada agama Islam, negara Islam, falsafah Islam, undang-undang Islam, masyarakat Islam mahupun organisasi politik dan ekonomi Islam. Seni peradaban Islam perlu juga dilihat sebagai pernyataan estetik yang berasaskan Al-Quran. Aspek budaya Islam ini harus dilihat sebagai mempunyai sifat-sifat Al-Quran dari segi asas dan motivasi. Begitulah juga seni peradaban Islam haruslah dilihat sebagai ungkapan estetika yang sama bentuknya dalam pelaksanaannya. Sesungguhnya kesenian Islam adalah kesenian Al-Quran. al-Faruqi. (1992). Atlas Budaya Islam.
QuranExplorer.com

Followers

Friday, 9 July 2010

Haluan Siswa: Di manakah intelektual mahasiswa?

Mohd Idham Zainal Abidin
(HD)

Awal Julai ini menyaksikan puluhan ribu kemasukan pelajar baru di IPTA/IPTS seluruh negara. Tergambar kegembiraan di wajah ibu bapa masing-masing melihat kejayaan anak mereka bergelar mahasiswa, niat murni ibu bapa yang pastinya diiringi dengan harapan ingin melihat anak yang dihantar ke universiti, keluar sebagai seorang mahasiswa yang mempunyai keyakinan tinggi dan mampu merubah masyarakat. Paling tidak, ia mampu memperbaiki corak kehidupan keluarga ke arah yang lebih baik dan teratur.

Oleh hal yang demikian, pembinaannya bermula daripada asasnya. Bagi mahasiswa baru, first impression mereka adalah untuk menyesuaikan diri dengan suasana baru alam kampus yang selama ini dibayang-bayangkan sebagai sebuah pusat ‘gedung keilmuan’ dan keintelektualan. Maka Minggu Haluan Siswa (MHS) yang menjadi acara wajib saban tahun sebagai tapak pemula. Mereka akan didedahkan dengan realiti kampus, suasana, kehidupan dan cabaran yang bakal ditempuhi.

Minggu Haluan Siswa ataupun minggu suaikenal merupakan antara program wajib universiti yang melibatkan seluruh mahasiswa baru menjadi tapak pemula. Sinonimnya, minggu di mana mahasiswa mengetahui realiti tentang kampus dan gaya hidup dan cabaran sebagai seorang yang bergelar mahasiswa.

Namun, di kampus Universiti Malaya (UM) yang terulung dan menjadi kebanggaan, tradisi tahunan mereka tetap diteruskan. “Cheers” yang kononnya menjadi spirit dan pembangkit semangat mahasiswa baru, stupid debate yang diwar-warkan bertujuan melihat kelantangan mahasiswa berbicara, walhal hakikatnya tidak ubah seperti perbualan kosong dan sia-sia. Hal ini menimbulkan kekecewaan kepada segelintir ibu bapa berhubung pengisian MHS yang langsung tidak intelektual dan menurunkan nilai kemahasiswaan.

Apatah lagi, yang diluahkan oleh seorang ibu kepada mahasiswa Fakulti Bahasa & Linguistik Universiti Malaya, beliau menyatakan rasa terkilan apabila beliau gagal menghubungi anaknya untuk bertanyakan perkembangan terkini. Usai lewat malam, menghampiri jam 1 pagi, baru beliau dapat menghubungi anaknya. Setelah diselidiki, beliau mendapat tahu yang peserta MHS tidak dibenarkan menggunakan telefon bimbit sepanjang MHS dan program bersama pembantu mahasiswa berlangsung. Beliau dengan rasa terkilan menyifatkan tindakan polisi yang digunakan untuk MHS kali ini tidak wajar, malah menyukarkan ibu bapa berhubung dengan anak mereka.

Seorang bapa dari Pantai Timur, merasa kesal dengan pengisian Minggu Haluan Siswa. Ini kerana beliau dihubungi anaknya yang bertanyakan pendapat untuk pertandingan debat yang bertajuk “Isu gosip mengangkat nama artis Malaysia” . Ekoran daipada itu, beliau menyatakan, sangat tidak relevan bagi seorang mahasiswa membincangkan perkara tersebut dan beliau mencadangkan perdebatan di kalangan mahasiswa sepatutnya berunsur ilmiah dan membina keintelektualan mahasiswa sebagai contoh pendidikan di Malaysia.

Memetik kenyataan Tan Sri Arshad Ayub, Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti Malaya, dalam amanatnya sewaktu merasmikan Minggu Haluan Siswa Universiti Malaya menasihat agar mahasiswa menjauhi perkara yang melalaikan dan mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang mahasiswa seperti lepak, hiburan melampau dan pesta-pesta yang meruntuhkan moral dan kredibiliti mahasiswa.

Namun, apa yang berlaku, artis dan model terkenal Malaysia akan menjadi salah seorang juri dalam pertandingan “cheers” di UM. Separuh daripada mahasiwa menyatakan tindakan tidak bersetuju dengan kedatangan Maya Karin yang disifatkan makin menyebabkan mahasiswa mendewakan hiburan melampau yang melalaikan mereka. Mereka menegaskan, ianya akan menimbulkan banyak kemudaratan berbanding kebaikan, apatah lagi untuk mengadili “cheers” yang sememengnya rentak tari kosong yang menjengkelkan.

Di manakah intelektual mahasiswa yang diura-urakan universiti? Budaya keilmuan tidak lagi menjadi agenda utama dalam membangunkan modal insan mahasiswa. Bukan menolak hiburan, namun mahasiswa tidak boleh dididik dengan budaya hiburan yang melampau, kelak memberi kesan tatkala mereka sudah berada di tengah masyarakat.