IslamiCity.com Apabila membincangkan sebarang aspek peradaban Islam, matlamat yang akhir dan dasar kreatifnya mestilah dilihat sebagai berlandaskan Al-Quran, kitab suci Islam. Budaya Islam sebenarnya “budaya Al-Quran” kerana takrif, struktur, matlamat dan kaedah untuk mencapai matlamat budaya Islam itu semuanya dihasilkan daripada seni penurunan wahyu daripada Allah kepada Nabi Muhammad S.A.W. dalam abad ketujuh Masihi. Orang Islam tidaklah sekadar mendapatkan pengetahuan tentang kebenaran hakiki daripada Al-Quran. Perkara yang juga begitu mendesak dan memaksa adalah idea-idea Al-Quran tentang alam semula jadi, tentang manusia dan semua makhluk hidup yang lain, tentang pengetahuan, tentang institusi sosial, politik dan ekonomi yang diperlukan bagi mengendalikan masyarakat yang sihat. Pendeknya, semua ini meliputi setiap cabang pembelajaran dan aktiviti kehidupan manusia. Ini bermakna bahawa dalam Al-Quran yang terdiri daripada 114 surah, terdapat prinsip-prinsip asas bagi keseluruhan budaya dan peradaban. Tanpa wahyu tentang prinsip-prinsip asal itu, budaya tidak dapat dibangunkan. Tanpa wahyu itu juga, mungkin tidak akan ada agama Islam, negara Islam, falsafah Islam, undang-undang Islam, masyarakat Islam mahupun organisasi politik dan ekonomi Islam. Seni peradaban Islam perlu juga dilihat sebagai pernyataan estetik yang berasaskan Al-Quran. Aspek budaya Islam ini harus dilihat sebagai mempunyai sifat-sifat Al-Quran dari segi asas dan motivasi. Begitulah juga seni peradaban Islam haruslah dilihat sebagai ungkapan estetika yang sama bentuknya dalam pelaksanaannya. Sesungguhnya kesenian Islam adalah kesenian Al-Quran. al-Faruqi. (1992). Atlas Budaya Islam.
QuranExplorer.com

Followers

Friday, 30 July 2010

Perlukah Sekolah Berasrama Penuh Lagi?

Alias Mohd Yusof (HD)

Tujuan asal penubuhan Sekolah Asrama Penuh adalah untuk menempatkan murid-murid yang miskin tetapi cemerlang dalam pelajaran. Jika murid-murid miskin ini tidak dibantu dan diletakkan di Sekolah Asrama Penuh, mereka mungkin akan tercicir dari sekolah kerana terpaksa bekerja untuk membantu keluarga mereka.

Di peringkat awalnya hanya ada beberapa buah Sekolah Asrama Penuh sahaja ketika itu, seperti Sekolah Alam Shah dan Sekolah Kolam Ayer (Seri Puteri) di Kuala Lumpur. Selain mereka tinggal di asrama, diberi buku dan makan percuma, mereka juga diberi wang saku oleh kerajaan. Publisiti yang begitu meluas oleh media terhadap kejayaan akademik sekolah-sekolah asrama penuh ini bila setiap kali keputusan SPM keluar menjadi orang ramai teruja untuk memasuki sekolah ini. Akhirnya sekolah ini telah bertukar menjadi sekolah elit bagi menempatkan murid-murid yang lulus cemerlang dalam peperiksaan UPSR tanpa mengira golongan miskin atau pun kaya.

Orang ramai berasa bangga kalau anak-anak mereka dapat masuk ke sekolah-sekolah asrama penuh ini. Walaupun di masa sekarang tidak semua diberikan percuma, tetapi ibubapa masih berlumba-lumba mahu menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Asrama Penuh. Malah kos bersekolah di Sekolah Asrama Penuh jauh lebih tinggi berbanding jika bersekolah di sekolah biasa berhampiran rumah mereka, dan ini sedikit pun tidak menghalang ibubapa untuk terus menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Asrama Penuh.

Keghairahan orang ramai untuk menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Asrama Penuh memberi kesan yang buruk kepada sistem pendidikan kita. Kerajaan terpaksa mengeluarkan belanja besar untuk mendirikan asrama dan tempat tinggal, suatu perbelanjaan yang tidak perlu. Dalam keghairahan mengejar gred A, pusat-pusat tuisyen tumbuh dengan banyaknya dan membuat keuntungan yang lumayan, hasilnya murid-murid kita hanya pandai menghafal langkah-langkah penyelesaian setiap soalan peperiksaan tetapi tidak menggunakan fikiran untuk menyelesaikannya. Akhirnya murid-murid kita ramai jadi robot yang hanya mampu ikut arahan tetapi tidak boleh berfikir.

Oleh itu peperiksaan UPSR tidak lagi dapat mengasingkan murid-murid yang benar-benar pintar, yang boleh berfikir dengan murid-murid yang hanya boleh menghafal. Anak-anak yang baru berumur 13 tahun ini juga adalah terlalu awal dipisahkan hidup dari keluarga mereka, ini juga boleh memberi kesan psikologi dan tabiat kurang baik kepada sikap pergaulan mereka kepada kehidupan kekeluargaan dan kemasyarakatan.

Oleh itu perlukah Sekolah Asrama Penuh?

Oleh kerana persepsi masyarakat mengatakan Sekolah Asrama Penuh dapat menjamin anak-anak mereka boleh lulus cemerlang dalam SPM. Oleh itu ia boleh menjadi perangsang kepada anak-anak untuk memperoleh 5A dalam peperiksaan UPSR. Mungkin ada yang berfikir, untuk apa dapat 5A dalam peperiksaan UPSR kalau tidak dapat apa-apa faedah. Dapat masuk Sekolah Asrama Penuh itu seperti dapat satu hadiah besar kepada mereka yang dapat 5A.

Tanpa adanya Sekolah Asrama Penuh akan melunturkan semangat ibubapa untuk memastikan anak-anak mereka cemerlang dalam pelajaran. Sekolah Asrama Penuh juga baik untuk disiplin anak-anak mereka. Kalau di sekolah biasa, anak-anak mudah terdedah dengan anasir-anasir samseng dan berkawan dengan murid-murid yang ada masalah disiplin.

Saya amat setuju jika UPSR digunakan untuk tujuan masuk ke Sekolah Asrama Penuh dihapuskan. Sekolah Asrama Penuh mesti dihapuskan. Sebaliknya , adalah lebih baik Sekolah Asrama Penuh digunakan untuk mengumpulkan murid-murid yang ada masalah disiplin berat. Mereka perlu diasingkan supaya tidak mengganggu murid-murid lain yang mahu belajar di sekolah biasa. Biarkanlah murid-murid yang dapat 5A dalam UPSR terus belajar disekolah biasa tanpa diganggu oleh murid-murid samseng yang telah diasingkan itu. Adalah lebih baik murid-murid yang dapat 5A ini berada di sekolah biasa kerana ia akan dapat membantu sekolah untuk lebih berjaya dalam bidang akademik.

Mahasiswa mati jatuh bangunan

KUALA LUMPUR, 30 Julai: Seorang Mahasiswa Pusat Asasi Sains Universiti Malaya (Pasum) hari ini meninggal dunia setelah jatuh dari tingkat 5 bangunan Kolej Kediaman Dr Nazrin Shah (Kolej Kediaman Ke-12) di sini. Kejadian berlaku selepas solat Jumaat kira-kira jam 2.35 petang tadi. Menurut sumber, mangsa Zulkhairi Azmi bin Md Bukhari, 19 tahun, jatuh ketika ingin menyeberang tingkap ke bilik rakannya di bilik bersebelahan dengan meniti beranda. Akibat jatuhan itu, mangsa yang berasal dari Mersing, Johor itu mati di tempat kejadian.Beberapa pegawai keselamatan berkata, mereka dimaklumkan oleh beberapa pelajar setelah bunyi jatuhan seperti bungkusan samapah.Setelah begegas ke tempat kejadian, seorang mahasiswa sedang terbaring di lantai. Dalam pada itu pihak pentadbiran universiti mengambil keputusan menghantar jenazah Allahyarham ke kampung halaman petang ini.(HD)

The father of true paper - T'sai Lun

Paper as we know it today comes from another source - China. Excavations of tombs of the former Han Dynasty (207BC-9AD) have revealed silk cloth bearing the texts of Lao Tzu - the father of Taoism (born in 604BC). In 105 AD, Han Emperor Ho-Ti's chief eunuch T'sai Lun experimented with a wide variety of materials and refined the process of macerating the fibre of plants until each filament was completely separate.

The individual fibres were mixed with water in a large vat. Next, a screen was submerged in the vat and lifted up through the water,catching the fibers on its surface. When dried, this thin layer of intertwined fiber became what today we call paper. T'sai Lun's thin, yet flexible and strong paper with its fine, smooth surface was known as T'sai Ko-Shi , meaning: "Distinguished T'sai's Paper" and he became revered as the patron saint of papermaking.

Creative Industries is stronger than the Chemical Industries

5.8 million employees in the various arts sectors, e.g. literature, film, music, architecture, performing arts, visual arts and dance and in the creative sectors like advertising, design and video games, accounted for a turnover of 654 billion Euros in 2003.

The study points out the heterogeneity of the cultural industries, but also their shared sense of belonging to the cultural and creative sectors. Their high share in the Gross Domestic Product (GDP) of 2.6 per cent comes as a surprise even for many creative workers. Cultural industries contribute more towards the economy in Europe than e.g. the food industries (1.9%) or the chemical industry (2.3%).

"Spending on culture is a solid investment", concludes Ján Figel, European Commissioner for Culture in Brussels.

Umno Youth Wants Lecturers And Undergraduates Allowed Into Politics

KUALA LUMPUR, July 30 (Bernama) -- Umno Youth chief Khairy Jamaluddin has urged the government to allow lecturers and undergraduates to join politics.

He said it was time that the Universities and College Universities Act (AUKU) be amended so that they could be active in politics just like teachers.

"We propose that the government extend the ruling to include university lecturers and undergraduates," he told reporters after chairing the Umno Youth Exco meeting here Friday.

Khairy said allowing lecturers and undergraduates to be active in politics would create future leaders of quality.

He agreed with Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak that politics should not be brought into classrooms.

-- BERNAMA