Followers
Friday, 30 July 2010
Perlukah Sekolah Berasrama Penuh Lagi?
Tujuan asal penubuhan Sekolah Asrama Penuh adalah untuk menempatkan murid-murid yang miskin tetapi cemerlang dalam pelajaran. Jika murid-murid miskin ini tidak dibantu dan diletakkan di Sekolah Asrama Penuh, mereka mungkin akan tercicir dari sekolah kerana terpaksa bekerja untuk membantu keluarga mereka.
Di peringkat awalnya hanya ada beberapa buah Sekolah Asrama Penuh sahaja ketika itu, seperti Sekolah Alam Shah dan Sekolah Kolam Ayer (Seri Puteri) di Kuala Lumpur. Selain mereka tinggal di asrama, diberi buku dan makan percuma, mereka juga diberi wang saku oleh kerajaan. Publisiti yang begitu meluas oleh media terhadap kejayaan akademik sekolah-sekolah asrama penuh ini bila setiap kali keputusan SPM keluar menjadi orang ramai teruja untuk memasuki sekolah ini. Akhirnya sekolah ini telah bertukar menjadi sekolah elit bagi menempatkan murid-murid yang lulus cemerlang dalam peperiksaan UPSR tanpa mengira golongan miskin atau pun kaya.
Orang ramai berasa bangga kalau anak-anak mereka dapat masuk ke sekolah-sekolah asrama penuh ini. Walaupun di masa sekarang tidak semua diberikan percuma, tetapi ibubapa masih berlumba-lumba mahu menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Asrama Penuh. Malah kos bersekolah di Sekolah Asrama Penuh jauh lebih tinggi berbanding jika bersekolah di sekolah biasa berhampiran rumah mereka, dan ini sedikit pun tidak menghalang ibubapa untuk terus menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Asrama Penuh.
Keghairahan orang ramai untuk menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Asrama Penuh memberi kesan yang buruk kepada sistem pendidikan kita. Kerajaan terpaksa mengeluarkan belanja besar untuk mendirikan asrama dan tempat tinggal, suatu perbelanjaan yang tidak perlu. Dalam keghairahan mengejar gred A, pusat-pusat tuisyen tumbuh dengan banyaknya dan membuat keuntungan yang lumayan, hasilnya murid-murid kita hanya pandai menghafal langkah-langkah penyelesaian setiap soalan peperiksaan tetapi tidak menggunakan fikiran untuk menyelesaikannya. Akhirnya murid-murid kita ramai jadi robot yang hanya mampu ikut arahan tetapi tidak boleh berfikir.
Oleh itu peperiksaan UPSR tidak lagi dapat mengasingkan murid-murid yang benar-benar pintar, yang boleh berfikir dengan murid-murid yang hanya boleh menghafal. Anak-anak yang baru berumur 13 tahun ini juga adalah terlalu awal dipisahkan hidup dari keluarga mereka, ini juga boleh memberi kesan psikologi dan tabiat kurang baik kepada sikap pergaulan mereka kepada kehidupan kekeluargaan dan kemasyarakatan.
Oleh itu perlukah Sekolah Asrama Penuh?
Oleh kerana persepsi masyarakat mengatakan Sekolah Asrama Penuh dapat menjamin anak-anak mereka boleh lulus cemerlang dalam SPM. Oleh itu ia boleh menjadi perangsang kepada anak-anak untuk memperoleh 5A dalam peperiksaan UPSR. Mungkin ada yang berfikir, untuk apa dapat 5A dalam peperiksaan UPSR kalau tidak dapat apa-apa faedah. Dapat masuk Sekolah Asrama Penuh itu seperti dapat satu hadiah besar kepada mereka yang dapat 5A.
Tanpa adanya Sekolah Asrama Penuh akan melunturkan semangat ibubapa untuk memastikan anak-anak mereka cemerlang dalam pelajaran. Sekolah Asrama Penuh juga baik untuk disiplin anak-anak mereka. Kalau di sekolah biasa, anak-anak mudah terdedah dengan anasir-anasir samseng dan berkawan dengan murid-murid yang ada masalah disiplin.
Saya amat setuju jika UPSR digunakan untuk tujuan masuk ke Sekolah Asrama Penuh dihapuskan. Sekolah Asrama Penuh mesti dihapuskan. Sebaliknya , adalah lebih baik Sekolah Asrama Penuh digunakan untuk mengumpulkan murid-murid yang ada masalah disiplin berat. Mereka perlu diasingkan supaya tidak mengganggu murid-murid lain yang mahu belajar di sekolah biasa. Biarkanlah murid-murid yang dapat 5A dalam UPSR terus belajar disekolah biasa tanpa diganggu oleh murid-murid samseng yang telah diasingkan itu. Adalah lebih baik murid-murid yang dapat 5A ini berada di sekolah biasa kerana ia akan dapat membantu sekolah untuk lebih berjaya dalam bidang akademik.
Mahasiswa mati jatuh bangunan
The father of true paper - T'sai Lun
Paper as we know it today comes from another source - China. Excavations of tombs of the former Han Dynasty (207BC-9AD) have revealed silk cloth bearing the texts of Lao Tzu - the father of Taoism (born in 604BC). In 105 AD, Han Emperor Ho-Ti's chief eunuch T'sai Lun experimented with a wide variety of materials and refined the process of macerating the fibre of plants until each filament was completely separate.
The individual fibres were mixed with water in a large vat. Next, a screen was submerged in the vat and lifted up through the water,catching the fibers on its surface. When dried, this thin layer of intertwined fiber became what today we call paper. T'sai Lun's thin, yet flexible and strong paper with its fine, smooth surface was known as T'sai Ko-Shi , meaning: "Distinguished T'sai's Paper" and he became revered as the patron saint of papermaking.
Creative Industries is stronger than the Chemical Industries
The study points out the heterogeneity of the cultural industries, but also their shared sense of belonging to the cultural and creative sectors. Their high share in the Gross Domestic Product (GDP) of 2.6 per cent comes as a surprise even for many creative workers. Cultural industries contribute more towards the economy in Europe than e.g. the food industries (1.9%) or the chemical industry (2.3%).
"Spending on culture is a solid investment", concludes Ján Figel, European Commissioner for Culture in Brussels.
Umno Youth Wants Lecturers And Undergraduates Allowed Into Politics
He said it was time that the Universities and College Universities Act (AUKU) be amended so that they could be active in politics just like teachers.
"We propose that the government extend the ruling to include university lecturers and undergraduates," he told reporters after chairing the Umno Youth Exco meeting here Friday.
Khairy said allowing lecturers and undergraduates to be active in politics would create future leaders of quality.
He agreed with Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak that politics should not be brought into classrooms.
-- BERNAMA