IslamiCity.com Apabila membincangkan sebarang aspek peradaban Islam, matlamat yang akhir dan dasar kreatifnya mestilah dilihat sebagai berlandaskan Al-Quran, kitab suci Islam. Budaya Islam sebenarnya “budaya Al-Quran” kerana takrif, struktur, matlamat dan kaedah untuk mencapai matlamat budaya Islam itu semuanya dihasilkan daripada seni penurunan wahyu daripada Allah kepada Nabi Muhammad S.A.W. dalam abad ketujuh Masihi. Orang Islam tidaklah sekadar mendapatkan pengetahuan tentang kebenaran hakiki daripada Al-Quran. Perkara yang juga begitu mendesak dan memaksa adalah idea-idea Al-Quran tentang alam semula jadi, tentang manusia dan semua makhluk hidup yang lain, tentang pengetahuan, tentang institusi sosial, politik dan ekonomi yang diperlukan bagi mengendalikan masyarakat yang sihat. Pendeknya, semua ini meliputi setiap cabang pembelajaran dan aktiviti kehidupan manusia. Ini bermakna bahawa dalam Al-Quran yang terdiri daripada 114 surah, terdapat prinsip-prinsip asas bagi keseluruhan budaya dan peradaban. Tanpa wahyu tentang prinsip-prinsip asal itu, budaya tidak dapat dibangunkan. Tanpa wahyu itu juga, mungkin tidak akan ada agama Islam, negara Islam, falsafah Islam, undang-undang Islam, masyarakat Islam mahupun organisasi politik dan ekonomi Islam. Seni peradaban Islam perlu juga dilihat sebagai pernyataan estetik yang berasaskan Al-Quran. Aspek budaya Islam ini harus dilihat sebagai mempunyai sifat-sifat Al-Quran dari segi asas dan motivasi. Begitulah juga seni peradaban Islam haruslah dilihat sebagai ungkapan estetika yang sama bentuknya dalam pelaksanaannya. Sesungguhnya kesenian Islam adalah kesenian Al-Quran. al-Faruqi. (1992). Atlas Budaya Islam.
QuranExplorer.com
rumah anak yatim
tanah impian

Followers

Wednesday 12 January 2011

Guru agama lepasan universiti kurang

KUALA LUMPUR 22 Dis 2010 (UM). - Kekurangan guru agama lepasan Pengajian Islam dari universiti tempatan dan luar negara menyebabkan keperluan guru di sekolah-sekolah di pedalaman untuk mengajar mata pelajaran itu tidak dapat dipenuhi dengan baik.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, keadaan itu lebih ketara di Sabah dan Sarawak kerana kurangnya guru-guru agama yang berasal dari kedua-dua negeri itu.

"Ia menyebabkan bekalan guru agama dari Semenanjung diperlukan untuk menampung keperluan itu," katanya ketika menjawab soalan Senator Pau Chiong Ung di Dewan Negara hari ini.

Chiong Ung mahu mengetahui sebab utama timbulnya masalah kekurangan guru agama di kedua-dua negeri itu dan tindakan yang dilakukan kementerian bagi mengatasi masalah tersebut.

Mohd. Puad berkata, antara punca lain yang menyebabkan kurangnya guru agama adalah kerana graduan mempunyai pelbagai pilihan kerjaya di jabatan-jabatan kerajaan atau swasta.

Beliau berkata, kerajaan sedar tentang masalah tersebut dan melaksanakan pelbagai langkah bagi mengatasinya termasuk mengadakan program pensiswazahan guru agama di Institut Pendidikan Guru (IPG).

"Kementerian juga berusaha menambah bilangan guru agama terutama guru Program Jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain (j-QAF) secara berperingkat dengan pengambilan seramai 2,000 setiap tahun bermula 2011," katanya.

Katanya, kementerian turut mewujudkan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI)-j-QAF yang akan memulakan pengambilan pada Jun 2011.

No comments:

Post a Comment