Apabila membincangkan sebarang aspek peradaban Islam, matlamat yang akhir dan dasar kreatifnya mestilah dilihat sebagai berlandaskan Al-Quran, kitab suci Islam. Budaya Islam sebenarnya “budaya Al-Quran” kerana takrif, struktur, matlamat dan kaedah untuk mencapai matlamat budaya Islam itu semuanya dihasilkan daripada seni penurunan wahyu daripada Allah kepada Nabi Muhammad S.A.W. dalam abad ketujuh Masihi. Orang Islam tidaklah sekadar mendapatkan pengetahuan tentang kebenaran hakiki daripada Al-Quran. Perkara yang juga begitu mendesak dan memaksa adalah idea-idea Al-Quran tentang alam semula jadi, tentang manusia dan semua makhluk hidup yang lain, tentang pengetahuan, tentang institusi sosial, politik dan ekonomi yang diperlukan bagi mengendalikan masyarakat yang sihat. Pendeknya, semua ini meliputi setiap cabang pembelajaran dan aktiviti kehidupan manusia. Ini bermakna bahawa dalam Al-Quran yang terdiri daripada 114 surah, terdapat prinsip-prinsip asas bagi keseluruhan budaya dan peradaban. Tanpa wahyu tentang prinsip-prinsip asal itu, budaya tidak dapat dibangunkan. Tanpa wahyu itu juga, mungkin tidak akan ada agama Islam, negara Islam, falsafah Islam, undang-undang Islam, masyarakat Islam mahupun organisasi politik dan ekonomi Islam. Seni peradaban Islam perlu juga dilihat sebagai pernyataan estetik yang berasaskan Al-Quran. Aspek budaya Islam ini harus dilihat sebagai mempunyai sifat-sifat Al-Quran dari segi asas dan motivasi. Begitulah juga seni peradaban Islam haruslah dilihat sebagai ungkapan estetika yang sama bentuknya dalam pelaksanaannya. Sesungguhnya kesenian Islam adalah kesenian Al-Quran.
al-Faruqi. (1992). Atlas Budaya Islam.
yatietapah: Itu menurut pendpt Mihaly ttg kehidupan yg b'makna jika m'jadikan kreativiti sbg sumber kehidupan melalui aktiviti2 yg menyenangkan, ttp kita sbg orang Islam punya agama yg dijadikan pegangan & garis panduan dlm m'bataskan utk melakukan sesuatu p'kara...di situlah sebenarnya erti kehidupan yg b'makna...
tepat sekali - "Flow while learning because that would make them want to learn more" - Teori yang dikemukakan menarik. semua guru sepatutnya menggunakan flow theory ini dalam kelas mereka sebaik mungkin. - Emy Erliana Che Yusuf
kreativiti dalam pengajaran kaedah flow telah sedia ada dalam pendidikan sekarang cuma pengolahan berbeza mengikut tahap dan kemampuan pelajar untuk mencapai objektif pembelajaran berdasarkan kehendak mereka. ..Raizul Azwanis..
yatietapah: Itu menurut pendpt Mihaly ttg kehidupan yg b'makna jika m'jadikan kreativiti sbg sumber kehidupan melalui aktiviti2 yg menyenangkan, ttp kita sbg orang Islam punya agama yg dijadikan pegangan & garis panduan dlm m'bataskan utk melakukan sesuatu p'kara...di situlah sebenarnya erti kehidupan yg b'makna...
ReplyDeletetepat sekali - "Flow while learning because that would make them want to learn more" - Teori yang dikemukakan menarik. semua guru sepatutnya menggunakan flow theory ini dalam kelas mereka sebaik mungkin. - Emy Erliana Che Yusuf
ReplyDeletekreativiti dalam pengajaran kaedah flow telah sedia ada dalam pendidikan sekarang cuma pengolahan berbeza mengikut tahap dan kemampuan pelajar untuk mencapai objektif pembelajaran berdasarkan kehendak mereka.
ReplyDelete..Raizul Azwanis..