IslamiCity.com Apabila membincangkan sebarang aspek peradaban Islam, matlamat yang akhir dan dasar kreatifnya mestilah dilihat sebagai berlandaskan Al-Quran, kitab suci Islam. Budaya Islam sebenarnya “budaya Al-Quran” kerana takrif, struktur, matlamat dan kaedah untuk mencapai matlamat budaya Islam itu semuanya dihasilkan daripada seni penurunan wahyu daripada Allah kepada Nabi Muhammad S.A.W. dalam abad ketujuh Masihi. Orang Islam tidaklah sekadar mendapatkan pengetahuan tentang kebenaran hakiki daripada Al-Quran. Perkara yang juga begitu mendesak dan memaksa adalah idea-idea Al-Quran tentang alam semula jadi, tentang manusia dan semua makhluk hidup yang lain, tentang pengetahuan, tentang institusi sosial, politik dan ekonomi yang diperlukan bagi mengendalikan masyarakat yang sihat. Pendeknya, semua ini meliputi setiap cabang pembelajaran dan aktiviti kehidupan manusia. Ini bermakna bahawa dalam Al-Quran yang terdiri daripada 114 surah, terdapat prinsip-prinsip asas bagi keseluruhan budaya dan peradaban. Tanpa wahyu tentang prinsip-prinsip asal itu, budaya tidak dapat dibangunkan. Tanpa wahyu itu juga, mungkin tidak akan ada agama Islam, negara Islam, falsafah Islam, undang-undang Islam, masyarakat Islam mahupun organisasi politik dan ekonomi Islam. Seni peradaban Islam perlu juga dilihat sebagai pernyataan estetik yang berasaskan Al-Quran. Aspek budaya Islam ini harus dilihat sebagai mempunyai sifat-sifat Al-Quran dari segi asas dan motivasi. Begitulah juga seni peradaban Islam haruslah dilihat sebagai ungkapan estetika yang sama bentuknya dalam pelaksanaannya. Sesungguhnya kesenian Islam adalah kesenian Al-Quran. al-Faruqi. (1992). Atlas Budaya Islam.
QuranExplorer.com
rumah anak yatim
tanah impian

Followers

Thursday 27 August 2009

de Bono on creative thinking

6 comments:

  1. "kalau pintu biasannya segi empat tapi kita buat segi tiga, itu bukan kreatif". saya setuju dengan pandangan tersebut kerana bila kita buat sesuatu yang terlalu berbeza dari kebiasaan kita akan menjadi golongan yang devian. (mohd zulkifli mat salleh)

    ReplyDelete
  2. Yatietapah: Kreativiti memerlukan pemikiran yg kreatif utk mengubah sesuatu pemikiran biasa kpd sesuatu idea yg baru.Yg pnting dlm kreativiti idea baru yg dicipta "perlu" mpunyai nilai/makna krn sesuatu idea yg kreatif ialah kebolehan mengeluarkan idea baru yg btentangan/di luar drp pemikiran idea biasa.

    ReplyDelete
  3. cerativity thinking is skill not just individual talent,and idea must have value..cretivity by being different as a matter of fact is giving cretivity a bad name..kita pintu segi empat tapi kita buat pintu segi tiga, itu bukan kreatif" that is just being different more towards wanted to be different only..the truth is there is no value towards it.if u try something and it doesn't work out the way u wanted it to be...it's regarded as mistakes,people don't like mistake.provokasi adalah sesuatu yang bertentangan dengan fikiran normal manusia.A reason for not saying something untilafter you said it..tidak akan mempercayai sesuatu perkara sehingga ada bukti empirikal yang kukuh.thinking outside the box meand to change concept chnage perception and develop new ideas..tidak seperti katak di bawah tempurung tidak mahu mencuba sesuatu yang baru..hanya berada pada takuk lama..minda tidak berkembang.nur asyikin razak.

    ReplyDelete
  4. Kreativiti merupakan idea baru yang wujud, dan idea itu perlulah berbeza daripada idea lama/yang telah sedia ada. tetapi idea baru yang wujud ini perlu mempunyai nilai/maksud tertentu barulah boleh dikatakan sebagai kreativiti. konsep yang dibawa adalah sangat menarik. -Emy Erliana Che Yusuf

    ReplyDelete
  5. Kreativiti merupakan suatu kemahiran dan usaha bukannya bakat semulajadi atau ilham. Mempunyai nilai dan berbeza tapi berguna. "Think out the Box" adalah cuba membuat sesuatu luar dari kebiasaan dan kotak digambarkan disini adalah halangan atau cabaran atau undang-undang yang cuba dipecahkan atau ditangani. Idea didapati dengan kaedah literal tidak terhad kepada satu arah sahaja.
    Raizul Azwanis

    ReplyDelete